Skip to content

showcase

Opnames Matthijs Kieboom voor pitch documentaire

Filmcomponist Matthijs Kieboom wilde een pitch voor een documentaire opnemen in de studio. Klassiek georiënteerde muziek, met piano, viool en cello. De composities waren al uitgeschreven maar nog niet bekend bij de muzikanten. Pianist Rob Geboers, violiste Laura van der Stoep en cellist Karel Bredenhorst hebben de stukken subliem vertolkt. Alles is in iets minder dan een dag opgenomen. Een indrukwekkende sessie, met top muzikanten onder begeleiding van een Matthijs. 

Naast de stukken van Matthijs Kieboom, zijn op dezelfde dag ook een aantal composities van Rob Geboers opgenomen. De sessie is voorbereid door Lars en Kees, met stagiair Jesse. De Yamaha U3 is kort van tevoren geleverd, en na een paar dagen acclimatiseren weer gestemd. 

Technical Specs

Gezien de vrij minimalistische muziek, de drie instrumenten en de wens om een “live feel” aan de opnames te hebben, is ervoor gekozen om de spelers gezamenlijk in de live ruimte op te stellen. Daarbij is de piano afgeschot, om overspraak tussen de bronnen te minimaliseren, vooral van belang voor de scheiding piano – viool.

Voor de Yamaha U3 is met een stereo XY set up gewerkt, met Telefunken M260 klein membraam buizen microfoons. Veel partijen zijn met de “velt” optie van de U3 gespeeld, een zachte, afgeronde klank die erg tot z’n recht komt met deze mic keuze. Er is alleen van boven gemic’ed, voor een helder, vol beeld van de pianoklanken.

Voor de viool is na wat experimenteer op een combi van Laura’s eigen DPA-zwanenhals microfoon en een RoyerLabs R10 ribbon op ca. 1m afstand voor een meer totaalbeeld. De cello is bij enkele stukken eerst met een RCA-77dx ribbon microfoon opgenomen, een mooie donkere en afgeronde klank passend bij de muziek. Later is een Neumann M149 buizen microfoon gebruikt, om zowel meer laag als hoog te vangen. Tot slot is een AEA-88 ribbon microfoon als “room” mic gebruikt om het ensemble als geheel op te vangen. De AEA-88 is een stereo mic, met Blumlein configuratie. Deze geeft een zeer open, gedetailleerd en natuurlijk geluid, dat in de mix gebruikt wordt om het totaal bij elkaar te brengen.

Alles is via de mic pre’s van de SSL Origin opgenomen, rechtstreeks naar de Apogee Symphony MK2 converters op 96kHz voor maximale fideliteit.